چکیده:
به طور کلی قرآن و حقوق کیفری در مجازات بدنبال اهدافی مشت رک میباشند؛ اهدافی چون ارعاب و ترساندن مجرم» سزا دادن» اصلاح و بازپروری» ناتوان سازی» عدالت ترمیمی و رضایت مجنی علیه» در این پژوهش با استناد به آیات و روایات اثبات نمودیم که هدف قرآن از کیفر مجرمین» چیزی جز اهداف فوق نمیباشد. با این تفاوت که اهداف مجازات در قرآن عام تر و وسیع تر از اهداف حقوق کیفری می باشد؛ قرآن علاوه بر اهداف دنیوی برای مجازات که منطبق با اهداف حقوق کیفری میباشد» اهداف دیگری نیز به عنوان اهداف اخروی دارد که همان سعادت بشر در آخرت است لذا با توجه به اینکه خداوند در کلام مصلحت جامعه و مردم را در نظر دارد» در احکام نیز منفعت و مصلحت دنیوی و اخروی مردم را مورد توجه قرار داده است؛ با توجه به اینکه اهداف دنیوی اجرای مجازات مجرمین از دیدگاه قرآن غالبا با اهداف حقوق کیفری منطبق است و در جهت سعادت دنیوی بشر میباشد؛ لذا تا زمانی مجازات قابلیت اجرا دارد که در آن منفعت وجود داشته و پیامدها و اهداف فوق را در برداشته باشد.
خلاصه ماشینی:
٥٣٨ دوره جديد، سال ششم ، شماره پانزدهم ، بهار ١٤٠٠ واکاوي رويکرد قرآن و حقوق کيفري به مجازات «وإن عاقبتم فعاقبوا بمثل ما عوقبتم » (نحل /١٦، ١٢٦) آيه فوق در مورد مثله شدن شهيدان احد به دست مشرکان و تصميم مسلمانان بر انتقام و مجازات کردن مردگان و بلکه زنده هاي آنان نازل شده است . نمونه هايي از مجازات ناروا در قرآن وجود دارد مثل مجازات زليخا همسر عزيز مصر براي يوسف پيامبر آنگاه که به خواست خود دست نيافت و آن حضرت را به زندان تهديد کرد « ولقد راودته عن نفسه فاسعصم ولئن لم يفعل ما آمره ليسجنن وليکونا من الصاغرين » (يوسف /١٢، ٣٢) ٥٤٠ دوره جديد، سال ششم ، شماره پانزدهم ، بهار ١٤٠٠ واکاوي رويکرد قرآن و حقوق کيفري به مجازات معناي جرم جرم در لغت به معناي قطع کردن است و به طوراستعاره براي هر کسب وکارزشت و مکروه به کار ميرود (راغب اصفهاني، ٩١) قرآن تعريف مشخصي ارائه نداده است ليکن کلمه جرم و مشتقات آن بيش از ٦٠ مرتبه در قرآن آمده است (سپهري، ١٤) با توجه به معناي لغوي جرم و آنچه از آيات قرآني استنباط ميگردد مي توان گفت جرم و جريمه در لغت به ارتکاب کارهاي زشت و ناپسند و مخالف حق و باطل گفته ميشود (سپهري، ٦٧) و در معناي اصطلاحي نيز جرم ، هرگونه کردار، گفتار يا پنداري است که با اوامر و نواهي کتاب و سنت مخالف باشد.