سبک زندگی، فحش و کنترل زبان

0
78

منبع : اخلاق در قرآن و سنت حاوی یکصد مبحث اخلاقی، ج 2، ص: 295؛ غضنفری، علی

قال رسول اللَّه صلی الله علیه و آله:

«ایاکمْ وَالْفُحْشَ فَانَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلّ لایحِبُّ الْفاحِشَ الْمُتَفَحِّشَ»[1]

از دشنام بپرهیزید که خدای عزّوجّل دشنام گوی دشنام جوی را دوست ندارد.

یکی از گناهانی که موجب از بین رفتن روحیه تعاطف در جامعه می شود و عواقب منفی بسیاری به جای می گذارد، فحش و ناسزاگوئی است. اسلام طی مراحلی درصدد از بین بردن ریشه این مفسده اجتماعی است.

مرحله اول دستور اسلام این است که انسانها به نیکی با یکدیگر رفتار کنند و سخن شایسته بر زبان جاری نمایند.

«… وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْناً…»[2]

با مردم نیک بگوئید.

«… وَ قُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَعْرُوفاً»[3]

و با آنها بطور شایسته صحبت کنید.

در مرحله بعد اگر بین دوستان اصطکاکی پیش آمد، این حالت با حلم و بردباری طرفین و یا حداقل یکی از دو طرف زدوده شود و تبدیل به عداوت علنی نگردد.

«… وَ الْکاظِمِینَ الْغَیظَ وَ الْعافِینَ عَنِ النَّاسِ وَ اللَّهُ یحِبُّ الْمُحْسِنِینَ»[4]

آنها که خشم خود را فرو می برند و از خطای مردم می گذرند و خدای نیکوکاران را دوست دارد.

در مرحله سوم چون عامل اساسی فحش، زبان است، دستورات اکیدی در کنترل زبان وارد شده است. البته فحش با اشاره، کتابت و.. . هم صورت می گیرد ولی بسیار محدود است، چه اینکه فرصت تعقل و در نتیجه پشیمانی زیاد است.

قال علی علیه السلام:

«صَلاحُ الانْسانِ فی حَبْسِ اللِّسانِ»[5]

مصلحت انسان در زندان نمودن زبان وی است.

نیز آن حضرت فرموده است:

«اللِّسانُ سَبُعٌ ان خُلِّی عَنْهُ عَقَرَ»[6]

زبان درنده ای است که اگر رهایش کنی دندان می گیرد.

و در آخرین مرحله، عواقب دنیوی و اخروی فحش را برشمرده و مؤمنان را به این شیوه از آن بر حذر می دارد.

پی نوشت ها

[1] بحارالانوار- جلد 79- صفحه 110.

[2] بقره- 83.

[3] نساء- 8.

[4] آل عمران- 134.

[5] غرر الحكم.

[6] نهج البلاغه- حكمت 57 به ترتيب فيض و 60 به ترتيب صبحى.