مقدمه
دشمنان انقلاب اسلامی همواره درصددند این انقلاب را ناکارآمد جلوه داده و در عمل روحیۀ ناامیدی را در میان قشرهای گوناگون مردم نهادینه کند. بنابراین، ضروری است دستاوردهای انقلاب اسلامی، که در عرصه های مختلف بوده است، برای همگان تبیین شود. امام خامنه ای ولایة علی بن ابیطالب حصنی به واسطۀ این روش دستاوردهای انقلاب اسلامی را در بیانات مختلف بیان کرده و در مقایسه با دوران طاغوت چنین می فرمایند: اثرگذاری ایران در مسائل عمده منطقه، عزت نفس ایران در دنیا، تأثیرگذاری بر برخی انقلاب ها، شکسته شدن هیبت استکبار، ایجاد امواج اسلام خواهی در دنیا، استقلال سیاسی، پیدا کردن جرئت مقابله با قدرت های دنیا، در هم شکستن خط کشی سلطه گر و سلطه پذیر، رونق و گسترش تولید علم و فناوری، برقراری مردم سالاری دینی، رونق دین و دینداری در دنیا و سخن از عدالت و مظلومیت در منبرهای عظیم جهانی (پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری ولایة علی بن ابیطالب حصنی) باتوجه به اینکه دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف بوده و بررسی همۀ این مباحث نیازمند به چندین مقاله مجزا است؛ برهمین اساس، در این مقاله با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و تاریخی به بررسی دستاوردهای نرم انقلاب اسلامی در چهل سال گذشته پرداخته خواهد شد.
1. احیای اسلام ناب محمدی(ص)
بزرگ ترین دستاورد انقلاب اسلامی ایران به عنوان بزرگ ترین و مهم ترین انقلاب نرم و فرهنگی، احیای اندیشۀ اسلام ناب محمدی در دوران معاصر است. امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی ایران را در مقابل ظلمت ها و ارزش های به باد رفتۀ اسلامی در دوران پهلوی دانسته و انقلاب اسلامی را احیاگر این ارزش ها می داند: «منت خدای تبارک و تعالی را که شما جوانان برومند از هر کجا هستید، توجه به اسلام کردید و اسلام را در این عصر، در این عصر ظلمانی، در این عصری که همۀ ارزش ها به باد رفته بود، اسلام را زنده کردید (موسوی خمینی، 1368، ج ۶:۹۰)
. انقلاب مردم ایران نقطۀ شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم داری حضرت حجت، ارواحنا فداء، است که خداوند بر همۀ مسلمانان و جهانیان منت نهد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار دهد (همان، ج ۲۱: ۱۰۸).
2. رشد دینی ومعنوی
رشد و ارتقا نسبت به موضوعات دینی و معنوی نیز به عنوان یکی از مهم ترین دستاوردهای نرم انقلاب اسلامی است. اکنون، به برکت انقلاب اسلامی، شاهد حضور چشمگیر جوانان در مراسم های معنوی همچون نماز جماعت، نماز جمعه، اعتکاف و. .. هستیم. امام خمینی(ره) رشد معنویت و دین مداری را عنایت الهی دانسته که عاملی برای همۀ پیروزی هاست. ایشان دراین زمینه می فرمایند: «آن چیزی که به ملت ما خدای تبارک و تعالی عنایت فرموده، بسیار است، از آن جمله نجات از انحطاط فرهنگی و اخلاقی و وصول به مراتبی از مراتب اخلاق و فرهنگ و پیروزی در جبهه ها و بالاتر از آن پیروزی بر نفس که برای جوان های ما در قشر وسیعی حاصل شده است (موسوی خمینی، ج ۱۷: ۲۱۴). ثمرۀ این معنویت سبب شد که میلیون ها جوان به سمت شهادت طلبی خیز برداشتند و از خود گذشتند تا به قرب الهی دست یابند. امام خمینی(ره) در ادامۀ فرمایش خویش دراین زمینه می فرماید: «الحمدلله تحول بزرگی در ملت ما پدید آمده است و این جوان ها، که به عشرتکده ها و فساد و فحشا کشیده می شدند، الآن به جبهه ها رفته و برای اسلام و مملکت پیروزی و افتخار می آفرینند و ما در برابر آنان مسئولیم. هیچ انقلابی تاکنون صورت نگرفته است که دو سه سال این قدر نتیجه داده باشد» (همان، ج ۸: ۵۴). روحیۀ شهادت طلبی و دفاع از ارزش های اسلامی مختص به دوران اوایل انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نبوده و هم اکنون نیز جوانان بسیاری با تکیه بر معنویت آرزوی شهادت و دفاع از اسلام ناب را هدف قرار داده اند. به طور مثال، حضور پر شور جوانان مؤمن و متعهد برای مقابله با جریان تکفیری نمونه ای از فوران معنویت است. این در حالی است که در دوران رژیم پهلوی فساد و فحشا، به صورت علنی، ترویج شده و حاکمیت جوانان را به این امر تشویق می کرد. علی امینی، نخست وزیر وقت، ۸ شهریور ۱۳۴۰ طی سخنانی دراین باره گفته بود: «مایۀ ننگ است که در مملکت اسلامی دولت ها برای افزایش درآمد خود مصرف تریاک و یا الکل را تجویز کنند. در حال حاضر، بیشتر جوان های ما مشروب خوار شده اند و این قسمتی از مشکلات جامعۀ ما است» (مؤسسۀ مطالعات تاریخ معاصر، 8/ 6/ 1396). وی در ادامه می گوید: «با نهایت تأسف باید گفت که ایمان و اعتقاد ما سست شده، اگر در ملتی ایمان مذهبی یا ملی قوی باشد، هیچ بیگانه ای نمی تواند به آن ملت راه یابد» (همان).
3. ایجاد روحیۀ خودباوری
انقلاب اسلامی درس «ما می توانیم» را به ما آموخت. تفکری که در سال های پیش از انقلاب اسلامی بدان اعتقادی وجود نداشت و دولتمردان وقت آن را به تمسخر می گرفتند. برای مثال، در زمان ملی کردن صنعت نفت، نخست وزیر وقت آقای رزم آرا با حضور در کمیسیون نفت مجلس شورای ملی، بر سر نمایندگانی که با جدیت موضوع ملی کردن صنعت نفت را دنبال می کردند، فریاد زد و گفت: «ایرانی که نمی تواند یک آفتابه بسازد، شما می خواهید پالایشگاه را اداره کند!» (فردوست،1395، ج1: 82). در مقابل، انقلاب اسلامی به تمام ملت، به ویژه جوانان، به طور عملی نشان داد که هرجا اراده و پشتکار به همراه توکل بر خدای متعال وجود داشته، انجام دادن هیچ کاری غیرممکن نبوده و قدرت انجام آن را خواهیم داشت. دراین زمینه، امام خمینی(ره) تغییر و تحول روحی برای ایجاد روحیۀ خودباوری و اتکا به خود را، که انقلاب اسلامی مسب آن بوده، مطرح نموده و آن را عاملی برای قطع دست اجانب معرفی کرده اند: «یکی از برکات این نهضت، قضیۀ تحول روحی جامعه ما هست، که من مکرر این را گفته ام که این تحول روحی که در ایران پیدا شده است و این نهضت توانست این تحول روحی را ایجاد کند به خواست خدای تبارک و تعالی، از این پیروزی که نصیب ما شده است و دست اجانب را کوتاه کردیم و دست خیانت کارها را، اهمیتش بیشتر است. این تحولات روحی به این زودی برای یک شخصیت هم حاصل نمی شود تا برسد به سرتاسر یک کشور» (موسوی خمینی، ج ۸: ۱۵).
4. استقلال کشور و عزت مردم
تحقیر مردم ایران از یک طرف و اهمیت دادن به خارجی ها ازطرف دیگر، از خصوصیات دوران پهلوی بود. شاه ایران براساس همین نوع نگرش به مردم، در سال ۱۳۵۳ در یک کنفرانس مطبوعاتی می گوید: «این مردم قادر به انجام هیچ چیز نیستند، مثل گوسفندان می مانند. ..» (حسینیان، 1387). این نوع نگاه به ملت ایران در بسیاری از عناصر کلیدی اطراف شاه دیده می شود. به عنوان نمونه، در وابستگی رضاشاه به انگلیس همین بس که چرچیل و روزولت در کنفرانس تهران دربارۀ او اعتراف کردند: «خودمان او را آوردیم و خودمان او را برداشتیم؛ we brought him, we took him» (فردوست، 1395، ج ۱: ۸۲). عامل این تفکر حمایت های قدرت های استعماری و استکباری از حاکمان آن دوران بود؛ به طوری که، رژیم پهلوی از طرف بیگانگان به قدرت رسید و خود را مدیون آنان می دانست. دراین زمینه، روزنامه نیویورک تایمز می نویسد: «پس از کودتا، شاه گیلاس خود را با تعارف به کرمیت روزولت، رئیس بخش سیا در خاورمیانه، برداشت و گفت: من تاج و تخت خود، مردم کشورم، ارتشم و به شما مدیونم» (گازیوروسکی، 1371: ۲۸). برهمین اساس، امام خمینی(ره) از میان رفتن دست نشانده های استعمار در ایران را از برکات مهم این انقلاب دانسته و عاملی برای استقلال کشور و عزت مردم برشمردند. برکات این نهضت بسیار بود. بزرگ ترین برکات، شکستن سد بزرگ شاهنشاهی و راندن دزدها و چپاولگران از مملکت و قطع ایادی شرک و نفاق و قطع ایادی چپاولگران و نفت خواران بود. این ها برکاتی بود که به ما تاکنون رسیده است. امیدوارم ان شاءالله که ما اگر هیچ پیروزی پیدا نکرده بودیم الا رفتن این طایفه، این سلسله، کافی بود برایمان (امام خمینی، 1368، ج ۵: ۴۰). امام خامنه ای ولایة علی بن ابیطالب حصنی دراین زمینه می فرمایند: «یکی دیگر از دستاوردهای انقلاب، تبدیل ملت ایران، از ملتی منزوی و بی نقش در مسائل سیاسی و کشور، به ملتی آگاه و دارای تحلیل سیاسی و تأثیرگذار در مسایل کشور است» (بیانات امام خامنه ای ولایة علی بن ابیطالب حصنی، 1390).
4-1. استقلال سیاسی
در پی سال ها حکومت استبدادی در ایران و وابستگی فکری، فرهنگی و سیاسی به وجود آمده از اواخر حکومت قاجار، اساساً «هویت ملی» مخدوش شده بود؛ به طوری که، کشورهای استعمارگر هر روز تفکرات و اندیشه های خویش را در مسائل مختلف، ازجمله موضوعات سیاسی، به حاکمان وقت دیکته می کردند. جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت آمریکا، در کتاب ۴۴۴ روز می گوید:” شاه تسلیم پیشنهاد هایی بود که از سفارت ما انشا می شد “و اسحاق رابین، نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی، نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی نکته ای را به صراحت بر زبان آورد که دقت در آن، علت عصبانیت غرب از انقلاب اسلامی را آشکار می کند. وی گفت: «از دست دادن ایران برای غرب بزرگ ترین ضربه پس از جنگ جهانی دوم به شمار می رود» (ونس و برژینسکی، 105:1362). همچنین، در کتاب «مأموریتی برای وطنم»، که محمدرضا پهلوی آن را نوشته بود، به صراحت بیان شده که وزرا و استانداران کشور را سفارت انگلیس قبل از کودتا و سفارت آمریکا بعد از کودتای 28 مرداد 1332 تضمین و تعیین می کردند. امام خمینی(ره) استقلال و خروج از زیر یوغ قدرت های سلطه گر را از برکات و دستاورد های انقلاب اسلامی دانسته و دراین زمینه، می فرمایند: «امروز، ایران اسلامی به برکت ایمان قوی و تعهد به اسلام و تحول عظیمی که در اقشار مختلفه حاصل شده است، دست شرق و غرب و انگل های منحرف را از کشور خود کوتاه و به هیچ قدرتی اجازه نمی دهد کوچک ترین دخالتی در کشور اسلامی ایران نماید» (امام خمینی، ج 19: 342). همچنین، امام خامنه ای ولایة علی بن ابیطالب حصنی دراین زمینه وابستگی دوران پهلوی را بدتر از ادوار گذشته دانسته و استقلال سیاسی در آن دوران کلامی بی معنی بوده است و می فرمایند: «وابستگی رژیم طاغوتی پهلوی، که بدتر از رژیم مرتجعِ روسیاهِ قاجار بودند، به انگلیس و بعد به آمریکا، چیزهای زیادی هست که جوان های عزیز ما باید بدانند. وابستگی این ها به حالت شرم آور رسیده بود. بعد از انقلاب، یکی از دیپلمات های برجستۀ آمریکا این را گفت و نوشت؛ گفت ما بودیم که به شاه می گفتیم شما به فلان چیز احتیاج دارید، به فلان چیز احتیاج ندارید! آنها بودند که می گفتند این رابطه را باید برقرار کنید، این رابطه را باید قطع کنید؛ نفت را این مقدار تولید کنید، این مقدار بفروشید؛ به کی بفروشید و کی نفروشید! کشور با سیاست آمریکا، با نقشۀ آمریکا، و پیش از آن با سیاست و نقشۀ انگلیس اداره می شد. این کشور وابسته تبدیل شد به ایران مستقل، ایران سرافراز (بیانات امام خامنه ای ولایة علی بن ابیطالب حصنی، 1392).
4-2. استقلال نظامی
در دوران قبل از انقلاب اسلامی رژیم ایران به عنوان ژاندارم منطقه و نگهبان منافع قدرت های مختلف، به ویژه آمریکا، بود. درواقع، هدف آمریکا این بود که ایران را بازوی نظامی منطقه کند تا اطمینان خاطر یابد که ثبات منطقه و منافع آمریکا حفظ خواهد شد. برژینسکی دراین باره می گوید: «ایران مهم ترین پایگاه استراتژیک ما در خلیج فارس پس از خروج انگلیس از منطقه شرق سوئز به شمار می رفت. تخلیه نیروهای انگلیسی از خلیج فارس، خلأ قدرتی در این منطقه به وجود آورد و سیاست آمریکا در آن زمان، پرکردن این خلأ با افزایش قدرت نظامی ایران در وهله اول و عربستان سعودی در مرحلۀ بعد بود.» (برژینسکی، 6:1362). دراین باره نیز دولت پهلوی در خرید تجهیزات نظامی هیچ گونه استقلالی نداشته و مجبور به خرید تسلیحلتی بود که پذیرشی در ناحیۀ دیگران نداشت. به طور مثال، در خرید هواپیماهای اف14برد این هواپیما خیلی کوتاه بود و تقریباً ۱۵۰ مایل بیشتر برد نداشت. درنتیجه، نیروی دریایی آمریکا آن را نپذیرفت، ولی برای اینکه شرکت گرومن ورشکست نشود، امریکایی ها آن هواپیماها را به ایران فروختند. (خبرآنلاین، 2 اسفند 1396). امام خمینی(ره) انقلاب اسلامی را تحفۀ بسیار با ارزشی معرفی نموده که به واسطۀ آن ارتش که باید یک ارتش مستقلی باشد و غرور ارتشی اش محفوظ باشد، ایجاد شده است. یکی از تحفه های بسیار با ارزشی که این انقلاب به ما داده است، هدیه ای است که از جانب خدای تبارک و تعالی به ما عنایت فرموده است، همین است که دست قدرت های بزرگ از ارتش بریده شد و مستشارهای آنها بیرون رانده شدند و شما الآن خودتان هستید و فرماندهان خودتان . … ارتش که باید یک ارتش مستقلی باشد و غرور ارتشی اش محفوظ باشد، الآن بحمد الله این مطلب حاصل است برای شما (امام خمینی، ج2:15).
4-3. استقلال فرهنگی
عشرت طبی، مدگرایی و تقلید از فرهنگ منحط غرب زمینۀ حضور گسترده غرب را، هم به لحاظ فکری و هم فرهنگی، در ایران قبل از انقلاب اسلامی فراهم کرد. در دوران قبل از انقلاب اسلامی حداقل از مشروطه به بعد، این تفکر در میان حاکمان و برخی نخبگان این کشور پدید آمد که ایران و ایرانی جماعت برای پیشرفت، چاره ای ندارد جز آنکه سر تا پا غربی شود و از غرب پیروی کند. امام خامنه ای ولایة علی بن ابیطالب حصنی در توصیف فرهنگ وابسته دوران قبل از انقلاب اسلامی می فرمایند: یک عدّه ای از غرب زده ها، از صد سال پیش تبلیغ کردند که اگر می خواهید کشورتان پیشرفته بشود و ایران جلو بیفتد، بایستی بروید در ذیل غرب تعریف بشوید. .. این فکرِ غلطی بود؛ حالا در مورد بعضی از آن کسانی که این فکر را القا می کردند، خائنانه هم بود، [امّا] بعضی خائنانه نبود، جاهلانه بود. امروز هم هنوز کسانی از دنباله های آنها -و باید گفت تفاله های آنها- همین فکرها را ترویج می کنند که ما در ذیل غرب بایستی پیشرفت کنیم» (امام خامنه ای، 1396).
4-4. استقلال اقتصادی
استقلال اقتصادی اگر چه یکی از شاخص ها و دستاوردهای اقتصادی مورد نظر انقلاب اسلامی است، ولی به عنوان یکی از مبانی این نظام اقتصادی نیز مورد توجه حضرت امام خمینی(ره) و دربارۀ امنیت استقلال اقتصادی می فرمایند: «من یک جمله با آقایان صحبت کنم: ما باید زحمت بکشیم تا در همه جناح ها خودکفا باشیم. امکان ندارد که استقلال به دست بیاید، قبل از اینکه استقلال اقتصادی داشته باشیم. اگر ما بنا باشد که در اقتصاد احتیاج داشته باشیم، در چیزهای دیگر هم وابسته خواهیم شد» (امام خمینی، ج10: 433). همچنین، امام خامنه ای ولایة علی بن ابیطالب حصنی ماهیت استقلال اقتصادی را چنین بیان می فرمایند: «استقلال اقتصادی، به طور خلاصه، هضم نشدن در هاضمۀ اقتصاد جامعۀ جهانی است. صدر اصل چهل و سوم قانون اساسی نیز استقلال اقتصادی را اساس نظام اقتصادی انقلاب اسلامی تلقی می کند (امام خامنه ای، 1395). در صدر اصل چهل و سوم قانون اساسی به صراحت استقلال اقتصادی را نخستین هدف نظام اقتصادی در انقلاب اسلامی بیان کرده و برنامه ریزی ها را برای دستیابی به آن مقرر داشته و حساسیت روی آن به گونه ای است که مجدداً در بند هشت همین اصل مقرر داشته است: «جلوگیری از سلطۀ اقتصادی بیگانه بر اقتصاد کشور» بااین وصف، مجدداً در بند نهم به همین موضوع پرداخته و با شفافیت بیشتر آن را تشریح نموده است: «تأکید بر افزایش تولیدات کشاورزی، دامی و صنعتی، که نیازهای عمومی را تأمین کند و کشور را به مرحلۀ خودکفایی برساند و از وابستگی برهاند». بنابراین، اقتصاد جامعۀ آرمانی انقلاب اسلامی، مستقل و متکی به خود است (امام خامنه ای، 1392). درنتیجه، پیشرفت در آن درون زاست. پیشرفتی که متکی به توانمندی های داخلی است (امام خمینی، ج 21: 158). این استقلال به ویژه خود را در تأمین کالاهای راهبردی نشان می دهد (همان). این نگاه مبتنی بر نگرش فقهی امام خمینی(ره) است که در تحریر الوسیله صراحتاً بیان می فرمایند: «اگر در روابط بازرگانی دول یا تجّار با بعضی از دول یا تجار بیگانه ترس از سلطه آنها بر بازار مسلمین و زندگی اقتصادی آن ها باشد، واجب است آن را ترک کنند و چنین تجارتی حرام می باشد. و در صورت چنین ترسی، بر رؤسای مذهب (واجب) است که کالاهای آنان و تجارت با آن ها را طبق مقتضیات زمان تحریم نمایند. و بر امت اسلامی متابعت آنان (واجب) است، چنان که بر همۀ آن ها واجب است که در قطع این روابط جدیّت کنند. مبتنی بر نگرش فقهی ایشان می باشد» (امام خمینی، ج 1: 553). علاوه بر این، تأکید بر رهایی از وابستگی اقتصادی به خارج را باید ناشی از نگاه راهبردی ایشان نیز تلقی کرد: «شما می دانید که اگر یک مملکت در اقتصاد، خصوصاً این رشته اقتصاد که نان مردم است (کشاورزی)؛ در این، احتیاج به خارج پیدا بکند و یک احتیاج مبرمی که نتواند خودش را اداره کند خودش را و باید دیگران او را اداره کنند. این وابستگی اقتصادی آن هم در این رشته، موجب این می شود که ملت ایران، مملکت ایران، تسلیم بشود به دیگران» (همان، ج 11: 117).
5. دفاع از حقوق مستضعفین جهان در برابر ستمگران
انقلاب اسلامی نه تنها برای ملت ایران، بلکه برای همۀ ملت های دنیا؛ بازگشت به کلمه لا اله الا الله یعنی ظرفیت نه گفتن به همۀ سلطه گران و بازگشت به اسلام و همچنین، ایجاد روحیۀ خودباوری در برابر نظام سلطه و استکبار به رهبری آمریکاست. انقلاب اسلامی و نظام دینی برخاسته از آن، مواضع مبنایی و اصولی روشنی در قبال نظام سلطه و مستضعفین دارد. براساس این مواضع، انقلاب توانست ابهت قدرت های شیطان را در هم شکسته و فریادرس مسلمانان و مستضعفان عالم شود. این رویکرد انقلاب و جمهوری اسلامی دستاوردهای ارزشمندی چون بیداری اسلامی را به دنبال داشته است. امام خامنه ای ولایة علی بن ابیطالب حصنی در دیداری با مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی در بیاناتی فرمودند: «ما اگر چنانچه به توحید اعتقاد داریم، نمی توانیم زیر بار زور برویم، نمی توانیم زیر بار ظلم برویم، نمی توانیم در مقابل ظالم نایستیم، این طبیعت توحید است. اینکه جمهوری اسلامی اعلام می کند که هرجا مظلومی هست و نصرتی لازم است، ما آنجا حاضریم، به خاطر این است؛ اینکه ما روی مسئلۀ فلسطین این جور اصرار داریم، به خاطر این است. چون لازمۀ توحید این است که انسان در مقابل زورگویی ظالم به مظلوم بِایستد؛ حقیقت توحید این است (امام خامنه ای ولایة علی بن ابیطالب حصنی، 1397) حضرت امام(ره) در بیانات گوناگون به این مواضع انقلاب و دستاوردهای آن اشاره داشته اند که به مواردی از این بیانات پرداخته می شود: جمهوری اسلامی ایران. .. این هنر را کرده که بت های عظیم تخیلی را شکسته و رعب و وحشت را از دل مظلومان برداشته و در دل ستمگران گذاشته است و این از یک ملت بی عده و عُده کافی معجزه ای است که به یه قدرت الهی تحقق یافته است (امام خمینی، ج ۱۸: ۲۲۸). شما در این مدتی که انقلاب کردید و قیام کردید، خودتان باورتان آمد و به دولت های مستضعف و ملت های مستضعف هم باوراندید که می شود در مقابل آمریکای جهان خوار و شوروی جهان خوار ایستادگی کرد (امام خمینی، ج ۱۴: ۱۹۴).
5-1. تبدیل مسئلۀ فلسطین به مسئلۀ اول جهان اسلام
فلسطین همواره یکی از اصلی ترین آرمان های انقلاب اسلامی بوده است. حمایت از فلسطین در عرصه های گوناگون سیاسی، دیپلماسی و افکار عمومی توأم با تهاجم و دشمنی همه جانبه با رژیم صهیونیستی پیش از آغاز انقلاب اسلامی تا پیروزی آن از سوی رهبران نهضت و پس از آن به منزلۀ راهبرد خدشه ناپذیر جمهوری اسلامی ایران، همواره دنبال و پیگیری شده است. دراین زمینه، امام خمینی(ره) به واسطۀ جهانی سازی دفاع از آرمان فلسطین محوریت سیاست خارجی را دفاع از حقوق مستضعفین جهان در برابر ستمگران معرفی کرده و در حال حاضر، مسئلۀ فلسطین به عنوان مسئلۀ نخست جهان اسلام معرفی شده است. من در طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین نمودم. .. من از عموم مسلمانان جهان و دولت های اسلامی می خواهم که برای کوتاه کردن دست این غاصب و پشتیبانان آن به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می کنم آخرین جمعۀ ماه مبارک رمضان را، که از ایام قدر است و می تواند تعیین کننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی همبستگی بین المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند. از خداوند متعال پیروزی مسلمانان را بر اهل کفر خواستارم (امام خمینی، ج9: 267). اندیشمندان و آزادی خواهان در جهان اسلام نیز همواره بر نقش کلیدی انقلاب اسلامی در دفاع از آرمان فلسطین تأکید داشته اند: «شیخ علوی امین السید» در آستانۀ بیست و دومین سال روز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) دربارۀ نقش حضرت امام در حمایت از مسائل جهان اسلام گفت: حمایت امام خمینی(ره) از مسائل مهم جهان اسلام مانند قضیۀ فلسطین همانند نور آفتاب در وسط آسمان است که برای همه واضح و روشن است و کسی نمی تواند وجود آن را انکار کند و جز آن چیز دیگری بگوید. وی افزود: مسئلۀ فلسطین ازجمله دغدغۀ همیشگی امام بود.
5-2. معرفی سبوعیت و دشمنی اسرائیل با جهان اسلام
حاکمان دست نشانده در برخی از کشورهای اسلامی با پیروی از کشورهایی مانند آمریکا در تلاشند تا در میان ملت های مسلمان این باور را اجرا کنند که می توان با رژیم غاصب صهیونیستی پیمان آشتی برقرار نمود و با آنها صلح کرد. دراین زمینه نیز دیدارها و قراردادهای مخفی و آشکاری امضا کردند. به طور مثال، هیئت های مصر و رژیم اشغالگر قدس 17سپتامبر 1978 در کمپ دیوید امضای قرارداد خائنانه بین مصر و این رژیم جعلی که بدون توجه به خواسته های مشروع ملت فلسطین و مصالح امت اسلام انجام گرفت، به معنای صحه گزاردن به تجاوزات صهیونیسم بین الملل و پایمال کردن حقوق مردم فلسطین بود که سرزمین آنها مورد تجاوز اشغالگران قرار گرفته است. این قرارداد که تحت نظر آمریکا تنظیم شده بود، جز استقرار رژیم اشغالگر قدس در سرزمین های اشغالی فلسطین و تثبیت آن به عنوان یک دژ استعماری در منطقه و ذلت و خفت و اسارت مردم مسلمان نتیجه ای در برنداشت. پس از امضای معاهدۀ کمپ دیوید، در سال 1994 میلادی معاهدۀ دیگری بین اردن و اشغالگران به نام قرارداد «وادی عربه» امضا شد و به این ترتیب، دو کشور از طرف های اصلی جبهۀ جنگ با رژیم اشغالگر قدس با دخالت های آشکار و نهان آمریکا به این معاهدات صلح تن دادند، ولی همه می دانند که از سال 1948 رژیم غاصب صهیونیستی به هیچ قطعنامۀ بین المللی و توافقنامه ای پایبند نبوده است. در حال حاضر نیز درحالی که سران کشورهای عربی، به ظاهر، اقدام های رژیم غاصب صهیونیستی را محکوم می کنند، پشت پرده، قدس را دو دستی تقدیم این رژیم کرده اند.وصف حال سران عرب در جملاتی که نخست وزیر سابق قطر توئیت کرد را به خوبی، می توان مشاهده کرد: «جهان عرب وارد ‘تونل تاریکی’ نه فقط در مسئلۀ فلسطین، بلکه در همۀ مسایل منطقه ای و بین المللی شده است و بیانیه هایی که از سوی آن ها صادر می شود، تنها برای رفع تکلیف است، زیرا خود این کشورها در همۀ قضایا دست دارند.» باوجود این، رژیم غاصب صهیونیستی دست از تجاوز و قتل و غارت ملت های مسلمان دست برنداشته و همواره به تجاوزات خویش ادامه می دهد. به طور مثال، جنایت دیر یاسین، جنایات اللدو الرمله، جنایت الطنطوره، جنایت الدوایمه، جنایت قبیه، کشتار حولا، جنایت کفرقاسم، کشتار حانین، جنایت خان یونس، جنایت صبرا وشاتیلا، کشتار قانا، جنایت اردوگاه جنین، جنایت در غزه و… در مقابل انقلاب اسلامی ایران به عنوان تکیه گاهی محکم همواره به معرفی جنایات این رژیم در مجامع بین المللی پرداخته و جنایات این رژیم را به جهانیان معرفی کرده است.
5-3. ابطال شکست ناپذیری رژیم اشغالگر قدس
یکی از پیامدهای دیگر و بسیار مهم جمهوری اسلامی در چهار دهه در مسئلۀ فلسطین، از میان بردن تفکر شکست ناپذیری رژیم غاصب صهیونیستی در جهان اسلام بود. به طور مثال، در جنگ ژوئن 1967 همین رژیم غاصب صهیونیستی چند کشور عربی از جمله سوریه، اردون، مصر و عراق را شکست داد و در عرض چهار روز هشتاد کیلومتر مربع از اراضی اعراب شامل سینا، شرم الشیخ، جولان، کرانۀ غربی و نوار غزه را اشغال کرد و ارتش های عربی در آن زمان در برابر رژیم صهیونیستی شکست مفتضحانه ای خوردند؛ به طوری که، این باور در میان مسلمانان ایجاد شده بود که رژیم غاصب صهیونیستی شکست ناپذیر است. انقلاب اسلامی ایران با حمایت از گروه های مقاومت و زنده نگه داشتن مبارزات مسلحانه علیه رژیم غاصب صهیونیستی است. حمایت و توسعۀ توان نظامی حزب الله، حماس و جهاد اسلامی منجر به تحمیل شکست های بزرگی بر پیکر صهیونیست ها، مانند خروج از لبنان، جنگ ۳۳ روزه و مقاومت های ۲۲، ۱۱ و ۵۱ و ۲ روزه شد. این شکست ها سناریو و برنامۀ صهیونیست ها را برای سیطره بر کل منطقه یک به یک نابود کرد؛ به طوری که، اکنون رژیم غاصب صهیونیستی با کشیدن دیوار به دور خود از نوار غزه تا مرزهای لبنان و اردن می کوشد موجودیت پوشالی خود را حفظ کند.
6. شکل گیری و تقویت روحیۀ بیداری اسلامی
با پیروزی انقلاب اسلامی، بیداری اسلامی در جهان اسلام وارد مرحلۀ نوینی شد و بعد از چند سال خمودگی بار دیگر به مسئلۀ اول منطقه و جهان تبدیل شد؛ چراکه انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) به ملل تحت ستم جهان نشان داد که می توان بر توکل به خدا، استقامت و پایداری مردم و نداشتن وابستگی به مکتب های مادی شرق و غرب و تکیه بر مکتب رهایی بخش اسلام، بر قوی ترین رژیم های وابسته به استکبار نیز پیروز شد. این پیروزی، شوق و اشتیاق عجیبی در بین ملل تحت ستم، نهضت های آزادیبخش و تمام آزادیخواهان جهان به وجود آورد و در بیداری، امید و اعتماد به نفس مسلمانان، بدون توجه به ملیت یا تعاملات سیاسی ملت ها، نقش بسزایی ایفا کرد. از اندونزی تا جوامع اسلامی در غرب، پیروزی انقلاب اسلامی در حکم پیروزی اسلام بود و توانایی اسلام را برای رهبران مردم سکوت شده برای مقابله با رژیم های فاسد و تحت سلطۀ خارجی آشکار نمود. درواقع، آنچه را که آرنولد توین بی در سال 1949م در کتاب «تمدن در بوتۀ آزمایش» پیش بینی کرده بود، با پیروزی انقلاب اسلامی عینیت یافت: «پان اسلامیسم خوابیده است، بااین حال، ما باید این امکان را در نظر داشته باشیم که اگر پرولتاریای جهان (مستضعفین) برضد سلطۀ غرب به شورش برخیزد و خواستار یک رهبری ضدغربی شود، این خفته بیدار خواهد شد. بانگ این شورش ممکن است در برانگیختن روح نظام اسلام و حتی اگر این روح بقدر خفتگان هفتگانه در خواب بوده باشد، اثر روحی محاسبه ناپذیری داشته باشد؛ زیرا ممکن است پژواک های یک عصر قهرمانی را منعکس کند. اگر وضع کنونی بشر به یک جنگ نژادی منجر شود اسلام ممکن است، بار دیگر برای ایفای نقش تاریخی خود قیام کند.» «ایمن ابوهاشم» عضو جبهۀ خلق برای آزادی فلسطین فرماندهی کل گفت: امروز همۀ ملت های اسلامی، انقلاب امام خمینی(ره) را الگوی حرکت ها و انقلاب های خود قرار داده اند. «صلاح الدین زی محمد»، مدیر ادارۀ پژوهش های شبکۀ الجزیره قطر: امام خمینی(ره) فرهنگ مقاومت و قیام مردمی را در جهان نهادینه کرد. امام خمینی(ره) رهبر محبوب قلوب نه تنها در بین مردم ایران، بلکه در بین جهان عرب و اسلام است. کارشناس مرکز پژوهشگاه اسلامی ریاست جمهوری تاجیکستان گفت: امام خمینی(ره) اسلام واقعی را به جهانیان معرفی و ثابت کرد که دین اسلام نه تنها پاسخ گوی تمام خواسته های بشری است، بلکه همیشه جامعه را به سوی رشد و توسعه هدایت می کند. «عبدالله التریاقی»، رئیس جریان فجر مقاومت اسلامی لبنان، گفت: رهبری امام خمینی(ره) به گونه ای بود که حتی پس از رحلت ایشان نیز مردم کشورهای اسلامی منطقه از افکار ایشان پیروی کردند و علیه رژیم های دیکتاتور قیام کردند. همچنین، التریاقی گفت: گرچه در تحولات اخیر در منطقۀ غرب آسیا و شمال آفریقا رهبری قدرتمند مانند حضرت امام خمینی(ره) دیده نمی شود، ولی نفس حضور گستردۀ مردم برگرفته از انقلاب اسلامی ایران است.
7. برقراری مردم سالاری دینی
انقلاب اسلامی با شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» در ایران به پیروزی رسید و مهم ترین دستاورد این پیروزی، فروپاشی نظام سلطنتی و دیکتاتوری طاغوت با سابقۀ ۲۵۰۰ ساله ازیک طرف و برقراری حاکمیت ملی با استقرار نظام مردم سالاری دینی با عنوان «جمهوری اسلامی» با رأی بیش از ۹۸ درصد ملت، ازطرف دیگر بود. قانون اساسی جمهوری اسلامی از بزرگ ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی است. در اصل ششم قانون اساسی آمده است:
«در جمهوری اسلامی ایران، امور کشور باید به اتکای آرای عمومی اداره شود از راه انتخابات: انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر این ها، یا از راه همه پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می گردد؛ درحالی که، «در طول سالیان گذشته مجلس آلت دست شاه بوده است و مقاصد شاه را برآورده می کرده است و تمام نمایندگان که با دقت به وسیلۀ شاه انتخاب می شوند حامی برنامه های شاه می باشند» (اصل ششم قانون اساسی).
ما اگر فایده ای از این جمهوری اسلامی نداشتیم، الا همین حضور ملت با همۀ قشرها در صحنه و نظارت همۀ قشرها در امور همه، این یک معجزه ای است که جای دیگر من گمان ندارم تحقق پیدا کرده باشد و این یک هدیۀ الهی است که بدون اینکه دست های بشر در آن دخالت داشته باشند، خدای تبارک و تعالی به ما اعطا فرموده است (امام خمینی، ج ۱۴: ۱۳۳). همچنین، امام خامنه ای ولایة علی بن ابیطالب حصنی دراین زمینه، می فرمایند: «انقلاب، رژیم ضد اسلام و دیکتاتور و مستبد را از بین برد و رژیمی اسلامی و مردم سالار بر سر کار آورد» (امام خامنه ای، 14/ 11/ 1390).
7-1. ایجاد آزادی سیاسی
با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران آزادی سیاسی به عنوان ثمره ای روشن در برابر همۀ دیدگان قرار گرفت. در دوران طاغوت پهلوی و به طور مشخص با آغاز ریاست نصیری بر ساواک، سانسور مطبوعات گسترش یافت، در دهه های ۵۰ -۱۳۴۰، مطبوعات و روزنامه ها از محتوی عاری شدند؛ در همان حال، روزنامه نگاران و ارباب مطبوعات، تحت مراقبت های دائمی ساواک قرار گرفتند. دوران نخست وزیری امیرعباس هویدا (۱۳۵۶ -۱۳۴۳) سخت ترین برهه سانسور و کنترل سازمان یافته مطبوعات و روزنامه ها را تجربه کرد و ارباب مطبوعات و نویسندگان جرائد، تنها در چهارچوب تعیین شده از سوی ساواک و مجموعه حاکمیت قلم فرسایی می کردند. مطبوعات همواره سایۀ سنگین ساواک را بر فعالیت های خود احساس می کردند. آنچه در نشریات منعکس می شد، در درجۀ اول ارائۀ تصویری غیرواقعی، تحسین آمیز و ستایش گرانه از شخص شاه و دربار بود. چنین القا می شد که کشور تحت هدایت های شاه به سرعت در مسیر توسعه و تعالی قرار گرفته و مخالفان حکومت جز جلوگیری از این حرکت قصدی نداشته و بنابراین، محکوم به شکستند. به عبارت دیگر، مطبوعات تنها مواردی را منعکس می کردند که خوشایند ساواک، دربار، شاه و مجموعه حاکمیت بود. امام خمینی(ره) دراین زمینه می فرمایند: «نعمت آزادی بالا ترین نعمتی است که بشر دارد، شما فاقد بودید این نعمت را، نمی توانستید یک کلمه حرف بزنید، نمی توانستید اینجا با هم مجتمع بشوید. امکان داشت برای شما قبلاً امکان داشت که ماها بنشینیم با هم صحبت کنیم. نمی گذاشتند کسی از این در داخل بشود، اگر یک وقتی قاچاقچی داخل می شدید وقتی بیرون می رفتید توی سازمان امنیت باید بروید. خدا به شما نعمت آزادی را داده و شما را در امتحان این آزادی قرار داده که ببیند که شما با این آزادی چه می کنید (امام خمینی(ره)، ج 8: 491).
7-2. آزادی در انتخابات و تعیین سرنوشت
انتخابات یکی از مهم ترین ارکان دموکراسی است. در دوران پیش از انقلاب اسلامی ارکان قوۀ مجریه و مقننه توسط شاه انتخاب شده و مردم در سرنوشت خویش هیچ حق دخالتی نداشتند. با پیروزی انقلاب اسلامی مردم بر سرنوشت خویش حاکم شده و مجریان و قانون گذاران را خود انتخاب می کنند. امام خمینی(ره) به عنوان بنیان گذار انقلاب اسلامی، آزادی و تعیین سرنوشت به دست خود مردم را معیار انقلاب اسلامی دانسته و فرمودند: همان طور که بارها گفته ام مردم در انتخابات آزادند و احتیاج به قیم ندارند و هیچ فرد یا گروه و دسته ای حق تحمیل فرد یا افرادی را به مردم ندارند.
جدول مقایسۀ وضعیت ساختار حکومتی در دوران پهلوی و پس از انقلاب
7-3. آزادی بیان
نخست وزیر رضاشاه، مخبرالسلطنه هدایت می نویسد:” برای هیچ کس امنیت نبود. شاه به احدی به جز چاپلوسان و چاکران رحم نمی کرد و مخالفان سیاسی خود را با حربه های مختلف از میان برداشت و یا به خانه نشینی و تبعید ناچارشان ساخت و حتی به دوستان رحم نکرد. تیمور تاش، نصرت الدوله، سردار اسعد، تدین و تمام سینه زن های پای علم جمهوری و تفسیر سلطنت یکی یکی پاداش خدمت یافتند. ”
امام خمینی(ره) می فرمایند: این آزادی که الآن برای ملت ما هست، برای زن، برای مرد، برای نویسنده ها، برای چیزها، این آزادی، آزادی است؛ در کلیۀ اموری که این امور به نفع خود شما هست. شما آزادید بروید بیرون مطالب خودتان را بگویید، انتقاد از دولت بکنید، انتقاد از هرکس که پایش را کج گذاشت بکنید، هیچ کسی نیست که به شما بگوید چرا.
8. ایجاد وحدت و همگرایی
قوم گرایی، نژاد گرایی و تخریب عقائد و مقدسات موجب از میان رفتن وحدت، انسجام، ایستادگی، صبر و اعتماد به وعدۀ خداوند متعال و ایستادگی در برابر کمبودها و مشکلات در جهت رشد و بالندگی و عدم اسارت سیاسی و اقتصادی و فرهنگی راهی مهم برای مقابله با دشمنان اسلام است. فشارهای سیاسی و روانی دشمن یکی از اهرم هایی است که معمولاً دشمنان با آن مسلمانان و کشورهای کم طاقت را از میدان مبارزه خارج می کند، انقلاب اسلامی ایران با ندای وحدت شیعه و سنی اهداف اسلام و ملت های اسلامی را مشترک برشمرده و با ترویج فرهنگ برادری میان مسلمانان هفتۀ وحدت را پایه گذاری کرده است. مقام معظم رهبری ولایة علی بن ابیطالب حصنی در رابطه با رابطۀ وحدت مسلمانان و انقلاب اسلامی می فرمایند: اگر برکت جمهوری اسلامی جز این نبود، این یک برکت بزرگی است که ما را و همۀ برادرهای اهل تشیع و تسنن را یک جا جمع کرده و همه مان برای اسلام می خواهیم کوشش کنیم (امام خمینی، ج13: 439). همچنین، امام خامنه ای ولایة علی بن ابیطالب حصنی وحدت میان شیعه و سنی را یکی از افتخارات انقلاب اسلامی برشمرده و دراین زمینه، می فرمایند: «باید مراقب باشید که دشمنان اسلام این هم زیستی و برادری بین شیعه و سنّی را به هم نزنند. یکی از افتخارات ما این است که مردم ما در نقاطی که تفاوت های مذهبی و قومی وجود دارد.(امام خامنه ای ولایة علی بن ابیطالب حصنی، 1381/12/2).
9. شکوفایی علم
9-1. رشد و گسترش با سوادی در اکثریت مردم
درحالی که قبل از انقلاب اسلامی، نزدیک به هفتاد درصد بزرگسالان کشور بی سواد بودند و کمتر از چهل درصد کودکان می توانستند به مدرسه بروند، اکنون رقم باسوادی در کشور به عدد صد در صدی در حال نزدیک شدن است. نهضت سوادآموزی باتوجه به تأکید ارزش علم در اسلام، یکی از اقدام های بسیار خوب نظام جمهوری اسلامی در ایران بود. بزرگسالان بی سوادی از طریق همین نهضت سوادآموزی، موفق شدند پا به عرصۀ تحصیلات تکمیلی نهاده و با کسب تخصص ها و مهارت هایی زندگی خود را متحول کنند. در دوران قبل از انقلاب اسلامی، تعداد 154 هزار دانشجو در تعداد محدودی دانشگاه یا مراکز آموزش عالی و آن هم در چند کلان شهر کشور تحصیل می کردند. اکنون تعداد 119 دانشگاه و مرکز آموزش عالی دولتی، 28 مرکز آموزش عالی وابسته به دستگاه های اجرایی، 295 دانشگاه غیرانتفاعی، 550 دانشگاه پیام نور، 385 دانشگاه آزاد اسلامی، 739 مرکز آموزش عالی علمی و کاربردی، 274 مرکز آموزش فنی حرفه ای و تربیت معلم در کشور فعال بوده و در این دانشگاه ها و مراکز آموزشی، بیش از 4 میلیون دانشجو به تحصیل اشتغال دارند. امام خمینی(ره) دراین زمینه می فرمایند: «ازجمله حوائج اولیه برای هر ملت که در ردیف بهداشت و مسکن، بلکه مهم تر از آنهاست، آموزش برای همگان است. متأسفانه، کشور ما وارث ملتی است که از این نعمت بزرگ در رژیم سابق محروم و بیشتر افراد کشور ما از نوشتن و خواندن محروم بودند، چه رسد به آموزش عالی. … اکنون بدون از دست دادن وقت و بدون تشریفات خسته کننده برای مبارزه با بیسوادی به طور ضربتی و بسیج عمومی قیام کنیم تا إن شاالله در آیندۀ نزدیک، هرکس نوشتن و خواندن ابتدایی را آموخته باشد. (امام خمینی، ج 11: 121).
مقایسه وضعیت علمی کشور در دوران پهلوی و پس ازانقلاب اسلامی شبکه اطلاع رسانی راه دانا، 06/ 11/ 1393
9-2. شکوفایی فناوری
پس از انقلاب ما شاهد موفقیت هر سالۀ دانش آموزان و دانشجویان ایرانی در دستیابی به مقامات جهانی و مدال های رنگارنگ در المپیادهای علمی در رشته های مختلفی همچون فیزیک، ریاضی، شیمی، کامپیوتر و. .. در رقابت با کشورهای پیشرفتۀ علمی هستیم که یکی از شواهد رشد و توسعۀ علمی کشور است؛ این درحالی است که قبل از انقلاب اسلامی، دانش آموزان ایرانی در المپیادهای جهانی شرکت نداشتند. سرعت پیشرفت علمی در ایران براساس گزارش محافل علمی بین المللی، یازده برابر سرعت متوسط رشد علم در جهان است. این عدد حاکی از آن است که ایران با چه سرعت بالایی در حال کم کردن فاصلۀ خود نسبت به کشورهای پیشرفتۀ جهان بوده و با این سرعت می تواند روزی از تمام کشورها در عرصۀ تولید علم جلو نبرند. اکنون ایران در جایگاه دوازدهم علم جهان قرار دارد. برخی از نتایج این پیشرفت های علمی و فناوری را می توان در حوزه های زیر مشاهده کرد:
مقایسه وضعیت علم و فناوری قبل و بعد از انقلاب اسلامی شبکه اطلاع رسانی راه دانا،06/ 11/ 1393
در رابطه با موضوعاتی مانند نانولیزر اگرچه به عنوان موضوعات علمی جدیدی محسوب شده و در دهه های اخیر پیشرفت های چشمگیری در جهان حاصل شده است، ولی این فعالیت ها از پنجاه سال اخیر در بسیاری از کشورهایی که تولید علم را محوریت فعالیت های خویش قرار داده و در حال حاضر نیز به عنوان وزنه های علمی در سطح جهان مطرح می باشند مورد توجه قرار گرفته بود. متأسفانه در ایران قبل از انقلاب نه تنها جایگاه علمی دراین زمینه نداشت، بلکه هیچ رشتۀ تخصصی دراین زمینه، در دانشگاه های ما وجود نداشته است. براساس گزارش مؤسسۀ بین المللی اطلاعات علمی ISI))، تعداد مقالات علمی چاپ شده از پژوهشگران ایرانی در مجلات معتبر بین المللی در سال 1357، 450 مقاله و در سال 2012، 34.155 مقاله بوده است که نشان دهندۀ رشد سه برابری متوسط جهانی در این حوزه است. افزون بر این، ایران در سال 2013 میلادی رتبۀ نوزدهم جهانی در رشد تولید علم را به دست آورد و این در حالی است که کشورهای لهستان، بلژیک، دانمارک، اسکاتلند، اتریش، پرتغال، رژیم اشغالگر قدس، سنگاپور، مکزیک و جمهوری چک بعد از ایران به ترتیب رتبه های 21 تا 30 را از نظر تولید علم در اختیار دارند.
نتیجه گیری
انقلاب اسلامی دستاوردهای فراوانی دارد. این دستاوردها در عرصه های مختلف نرم و سخت است. دستاوردهایی بی نظیر در حوزۀ نرم این انقلاب را از دیگر انقلابات متمایز ساخته است. دستاوردهایی مانند احیای اسلام ناب محمدی، رشد دینی و معنوی، ایجاد روحیۀ خودباوری، استقلال کشور و عزت و مردم، دفاع از حقوق مستضعفین جهان، تبدیل مسئلۀ فلسطین به مسئلۀ اول جهان، ابطال شکست ناپذیری رژیم غاصب صهیونیستی، شکل گیری و تقویت بیداری اسلامی، برقراری مردم سالاری دینی، ایجاد وحدت و همگرایی، رشد و گسترش و باسوادی و تولید علم و. … ازاین رو، دشمنان انقلاب اسلامی همواره درصدد کتمان یا آسیب رسانی به دستاوردهای یاد شده هستند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که خود یکی از دستاوردهای مهم و کلیدی انقلاب است و براساس قانون اساسی مسئولیت نگهبانی از دستاوردهای انقلاب اسلامی را برعهده دارد، موظف است دستاوردهای یادشده را بشناسد و بشناساند و سپس، راهکارهای مناسب برای حفاظت از هریک از این دستاوردها را در پیش گیرد.
کتابنامه
برژینسکی، زبیگنیو (1362). «سقوط شاه، جان گروگان ها و منافع ملی» ترجمه منوچهر یزدانیار. تهران، کاوش.
توکلی، یعقوب. ماجرای خفت شاه در ماجرای خرید هواپیمای اف۱۴ و موشک های فونیکس، خبر آنلاین، دسترسی در:
https://www.khabaronline.ir/news/756823، 1396/12/22
حسینیان، روح الله (1387). فساد دربار، قم، مؤسسۀ فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان.
سایروس ونس و زبیگنیوبرژینسکی (1362). «توطئه در ایران، دو برداشت از یک متن» ترجمۀ محمود مشرقی، تهران، هفته.
فردوست، حسین (1395). ظهور و سقوط پهلوی، نشر اطلاعات.
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
گازیوروسکی، مارک (1371). سیاست خارجی آمریکا و شاه، ترجمۀ فریدون فاطمی، نشر مرکز، مقایسه وضعیت علمی کشور در دوران پهلوی و پس ازانقلاب شبکه اطلاع رسانی راه دانا، 06/ 11/ 1393.
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) (1386). ترجمه تحریرالوسیله، تهران، مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
موسوی خمینی، سیدروح الله (1368). صحیفۀ امام، تهران، نشر آثار امام خمینی(ره).