چکیده
یکی از برجستهترین تفاسیر شیعه، تفسیر «تسنیم»، و از تفاسیر طراز اوّل قرآن کریم در میان تفاسیر اهل سنت، «تفسیر القرآن الحکیم» مشهور به «المنار» میباشد. این دو تفسیر از دو خاستگاه فکری و اعتقادی متفاوت برآمدهاند، اما از شیوهها و اسلوبهای مشترکی برخوردارند. به همین دلیل تفسیر المنار حضور قابل توجهی در تفسیر تسنیم دارد و شاهد مواجهههای مختلف آیتالله جوادی آملی با آراء المنار هستیم. این مواجههها در چهار محور تبیین، نقل، نقد یا تأیید صورت گرفته و این پژوهش، با روش تحلیلی، متکفّل تحلیل نقدهای جزئی و کلی تفسیر تسنیم بر صاحب المنار میباشد. به این ترتیب که پس از نقل آرای تفسیری المنار، نقد یا نقدهای آیتالله جوادی آملی مطرح و سپس این نقدها، تحلیل و ارزیابی خواهند شد؛ اگر این نقدها وارد بود، دلیل آن ذکر و اگر وارد نبود نیز دلیل وارد نبودن آن مورد تحلیل قرار گیرد. در پایان اگر آیتالله جوادی در نقد خود نکتهای را متذکر نشده است، آن نکته ذکر و نقد ایشان تکمیل گردد. یافتههای پژوهش حکایت از آن دارند که المنار در تفسیر آیات جانبدارانه و با پیشفرض عمل کرده و در برخی موارد، به تهمتهای بیاساس و ناصواب مبادرت کرده است. در مقابل آیتالله جوادی علاوه بر ابطال اندیشه و روش رشید رضا، گرایشها و تعصّبات ناصوابش را یادآور شده است.