خاستگاه‏ها و جهان‏شمولى حوزه رشد اخلاقی

0
79

تاريخچه نظريه‏پردازى و تحقيقات روان‏شناختى در موضوع رشد اخلاقى كودك با مفهوم وجدان در آثار زيگموند فرويد و مفهوم استقلال اخلاقى در آثار ژان پياژه آغاز شد. اين نظريه‏پردازان كه تحت تأثير تحول‏گرايان آغازين، مثل جورج هربرت ميد و جيمز بالديون قرار داشتند، مسيرهاى متفاوتى را دنبال كردند. فرويد بر روابط والدين ـ كودك، هيجانات و احساس گناه متمركز شد، در حالى كه پياژه بر روابط همسالان، شناخت، عدالت و تأمل تأكيد كرد. در آن زمان نظريه‏پردازى‏هاى وسيع به همراه توجه كمتر به عملياتى ساختن سازه‏ها در كنار گزارش دادن نظام‏مند از روش‏شناسى پژوهش‏ها در كانون توجه قرار داشت.

برشی از کتاب رشد اخلاقی