در تبيين فرايند رشد و تحول اخلاقى، نظريه هاى متعددى از سوى صاحبنظران ارائه شده است. ممكن است از نگاه يك ناظر ناآشنا اين نظريات پراكنده و بىسامان به نظر برسد، اما مجموعه نسبتا بزرگ نظريه هاى روانشناختى، جامعه شناختى و زيست ـ روانشناختى در زمينه تحول اخلاقى را مىتوان در چند دسته طبقه بندى كرد. براى دسته بندى، تبيين مناسبات و وجوه تمايز (صورتبندى) اين نظريه ها، بر اساس ملاكهاى تقسيم مختلف، طرحهاى متفاوتى ارائه شده است كه به اختصار به اين الگوها مىپردازيم. بدين منظور سه صورتبندى قابل توجه را عيناً از سه منبع مختلف (بدون ذكر مآخذ نقل قول هاى وارد در آنها) در اينجا گزارش مىكنيم تا زمينه نگاه انتقادى به سليقه علمى و تشخيص ويراستاران كتاب راهنماى حاضر فراهم گردد و مشخص شود كه از منظرهاى مختلفى مىتوان اين نظريهها را روايت كرد. مزيّت نسبى هر يك از اين روايتها، ما را در آشنايى مؤثرتر با كاستى هاى اين نظريات و اقدامات علمى لازم مدد مىرساند.
بررشی از کتاب رشد اخلاقی