يكپارچگى سلسله ‏مراتبى و رشد اخلاقی

0
69

در حال حاضر اين حوزه در مرحله يكپارچگى سلسله مراتبى قرار دارد. بعضى از ديدگاه‏هاى نظرى مطرح شده در اين كتاب به وضوح تحت تأثير نظريه‏ هاى وسيع قرار دارند و در عين حال جهت گيرى‏ هاى جالب و بديعى يافته ‏اند. نظريه يادگيرى اجتماعى به يك چشم ‏انداز تعاملى‏تر و تبادلى‏تر تبديل شده است كه نقش شناخت و حالات روانىِ درونى را نيز مورد توجه قرار مى‏دهد. نظريه شناختى ـ تحولى نيز در چند مسير مختلف به پيش مى‏رود، از ديدگاه‏هاى مرحله‏اى گرفته تا چشم ‏اندازهاى قلمرويى، مثلاً در برنامه‏ هاى تحقيقات شناختى ـ تحولى، تحليل‏هاى مفصلى در مورد تأثير والدين بر تحول اخلاقى، نقش تعاملات و تجارب اجتماعى و نقش فرهنگ گنجانده شده است. همچنين محققانى كه تحت تأثير توصيفات فرويدى در مورد احساس گناه درونى شده قرار داشتند، شناخت اخلاقى و روابط با همسالان را ــ كه زمانى شاخصه رويكرد ساختارى ـ تحولى به حساب مى‏آمد ــ نيز مورد بررسى قرار مى‏ دهند.
همچنين از مقالات اين كتاب مى‏ توان دريافت، مجموعه‏اى از چشم‏اندازهاى نظرى ديگر نيز به بخشى از گفتمان رايج در موضوع تحول اخلاقى تبديل شده ‏اند. رويكردهاى تكاملى، تطبيقى و اجتماعى فرهنگى، همگى در سال‏هاى اخير رشد كرده و ديدگاه‏هاى نظرى متفاوتى را ارائه كرده‏اند. در حقيقت، پلوراليزمى كه وضعيت فعلى اين حوزه را مشخص مى‏كند به خطوط نظريه‏پردازى و تحقيقىِ تلفيقى، با تفاوت‏هاى ظريف، پيچيده و چندبعدى منجر شده است.
نظريه‏هاى پيوندى از شدت مباحثات فكرى قابل ملاحظه و فراگير نمى‏ كاهند؛ تفاوت‏هاى آشكارى در توصيفات موجود از اكتساب اخلاق در جريان تحول در كودكان، نوجوانان و بزرگسالان وجود دارد. آنچه تغيير كرده است پيچيدگى نظريه‏ها و ميزان هم‏پوشى آنها در توصيف وضعيت اخلاقى افراد است. جديدترين نظريه‏ ها نوعا اذعان مى‏كنند كه اخلاق، شناخت، قضاوت، هيجانات و بيولوژى را در بر مى‏گيرد. افزون بر اين، بيشتر نظريه‏ ها، سهم روابط اجتماعى مختلف در فراگيرى اخلاقى را بررسى مى‏كنند، مانند نقش خانواده (والدين و خواهران و برادران)، روابط با همسالان (همچون دامنه وسيع دوستان، غير دوستان و آشنايان) و بزرگسالان غير فاميل. بيشتر نظريه ‏ها، زمان تحول اخلاقى را در اوائل كودكى تا نوجوانى يا اوائل بزرگسالى مى‏دانند، نه صرفا در اوائل كودكى يا اواخر نوجوانى.

برشی از کتاب رشد اخلاقی