ملاک‏هاى محتوایى مقاله

0
73

یکى از مهم‏ترین ابعاد مقاله‏ هاى علمى، محتواى علمى و ارزش کیفى آن است.

🔅فرایند «تفکر»
اساسى ‏ترین محور محتوایى یک پژوهش علمى، آن است که مجهول بودن مسئله‏ ای را روشن نماید.

🔅منطقى بودن‏
منطق که راه درست اندیشیدن (تصور) و صحیح استدلال آوردن (تصدیق) را مى‏آموزاند، محقق باید شایستگى لازم را در استدلال آوردن، تحلیل محتوا و نتیجه ‏گیرى داشته باشد.
تعریف، طبقه ‏بندى، استنباط ‏های قیاسى و استقرایى، روش‏هاى مختلف نمونه ‏بردارى و غیره همه از ویژگى‏هاى منطقى یک مقاله علمى است که محقق باید به آن‏ها توجه داشته باشد.

🔅انسجام و نظام‏دار بودن‏
مرتبط بودن اجزاى مختلف مقاله با یکدیگر، متناسب بودن مطالب با عنوان مقاله و ارتباط عناوین فرعى با یکدیگر، ازجمله مواردى است که به تحقیق، یکپارچگى و انسجام مى ‏بخشد. بر این اساس، محقق باید عناوین فرعى مقاله خود را با نظمى منطقى از یکدیگر مجزا و ارتباط بخش ‏ها را مشخص نماید.

🔅 تراکمى بودن‏
هدف پژوهش پاسخ به سؤال‏هایى است که تا آن زمان دست‏کم از نظر محقق، پاسخى منطقى نداشته است، هر پژوهش علمى باید از یک سو به‏ منظور کشف دانش جدید و از سوى دیگر، به‏ منظور تکمیل مطالب، صورت پذیرد. بنابراین هدف اصلى یک مقاله، کشف یا تکمیل دانش بشرى است و نه تکرار دوباره عبارات.

🔆تناسب موضوع با نیازهاى فعلى جامعه علمى‏
هر پژوهش علمى باید نیازهاى اساسى جامعه علمى خود را در نظر گرفته، سعى در حل مسائل آن داشته باشد؛ بنابراین از طرح موضوعاتى که از اولویت تحقیقى برخوردار نیستند و جامعه علمى، بدان‏ها نیاز ندارد، باید دورى نمود.

🔆 خلاقیت و نوآورى‏
هر تحقیق علمى زمانى مى‏تواند در ارتقاى سطح دانش، موفق و مؤثر باشد که از فکرى بدیع و خلاق برخوردار باشد. مقالاتى که به جمع‏آورى صرف بسنده مى‏کنند، نمى‏توانند سهم عمده‏اى در پیشرفت دانش بشرى داشته باشند.

🔆 توضیح مطلب در حد ضرورت‏
ازجمله مواردى که محقق در گزارش‏نویسى پژوهش خود (مقاله) باید بدان توجه کند، پرهیز از حاشیه‏روى و زیاده‏گویى افراطى است؛ همچنان که خلاصه‏گویى نباید به‏حدى باشد که به ابهام و ایهام منجر شود؛ بر این اساس محقق باید به‏حدى مطالب را تبیین کند که مقصود وى براى خواننده، روشن و واضح باشد.

🔆متناسب بودن با نظریه‏ها
هر رشته علمى، متشکل از نظریه‏ ها و قوانینى است که مورد اتفاق صاحب‏نظران آن فن است.

🔆 اجتناب از کلى‏گویى‏
هدف نهایى علم، صورت‏بندى یک «نظریه» و «تبیین کردن» یکى از اصول مهم نظریه است. از این‏رو محقق باید بتواند مباحث علمى خود را به روشنى توضیح دهد و با زبان گویا آن را تبیین و از کلى‏ گویى اجتناب نماید.