تمايز و مباحثات رايج در رشد اخلاقی

0
76

اگرچه در سال‏هاى اخير، جهت گيرى دانش در اين حوزه بيشتر به سوى رويكردهاى تلفيقى و در نظر گرفتن ديدگاه‏هاى ديگر بوده است، اما بسيارى از موضوعاتى كه در طول دهه‏هاى گذشته بحث ‏انگيز بوده‏اند، هنوز حل نشده و محل اختلاف هستند، مثلاً بعضى از ديدگاه‏هاى متفاوتى كه در اين كتاب مطرح مى‏شوند عبارتند از: اختلافات جدى در خصوص اهميت نسبى زيست‏شناسى و فرهنگ؛ ميزان جهان‏شمولى يا نسبيت اخلاق از لحاظ فرهنگى؛ نقش خانواده، مثل اين كه تا چه اندازه و به چه طريقى والدين و ساير بزرگسالان بر فراگيرى ارزش‏ه اى اخلاقى تأثير مى‏گذارند؛ اهميت نسبى شناخت در برابر هيجانات، توصيف وجدان، ميزان تفاوت پسران و دختران در جهت‏ گيرى اخلاقى يا دامنه رشد اخلاقى آنها؛ نقش ايدئولوژى‏هاى فرهنگى در شكل‏گيرى اخلاق در جوامع؛ توجه بيشتر مدارس بر تربيت منش يا اهتمام مدارس بر افزايش تأملات و بحث‏هاى اخلاقى متمركز و سرانجام اين‏كه آيا نخستى‏هاى غير انسانى، طبيعت و محيط بايستى در معادله اخلاقى وارد شوند يا خير. از نظر ما اين مباحثات، شاخص‏هاى مهم اعتبار اين حوزه هستند و احتمالاً به پيشرفت‏ هاى نظرى، پرسش‏هاى تجربى جديد و خطوط تحقيقاتى منظم منجر مى‏ شوند.
همچنين اختلاف نظر در مورد اخلاق بر بيشتر جنبه‏هاى زندگى اجتماعى سايه مى‏افكند. موضوعاتى مانند تفكيك مدارس، فقر، فاصله سطح تحصيل، كار كودكان، سوء استفاده‏هاى جنسى، تبعيض در زمينه مسكن و شغل، تعصب، حقوق مهاجران، نزاع‏هاى ارضى، توزيع منابع و آزادى‏هاى مدنى همگى منعكس كننده موضوعات اخلاقى مورد اختلاف هستند؛ زيرا آنها متضمن ديدگاه‏هاى متضاد در مورد عدالت، برابرى، سعادت ديگران، مراقبت ، همدلى و نوع‏دوستى مى‏باشند؛ بنابراين فهم اخلاق كودكان تلويحاتى بسيار فراتر از مباحثات صرف دانشگاهى و مؤدبانه دارد. در واقع اين موضوع كه ما به اخلاق چگونه نگاه مى‏كنيم، مى‏تواند تأثير فراوانى بر ديدگاه ما در مورد يك جامعه عادلانه و نحوه تحقق آن داشته باشد. بيشتر بحث‏هاى سياسى مرتبط با تحول اخلاقى به ندرت از نظريه‏ ها و تحقيقات تحول اخلاقى استخراج مى‏شوند. اگرچه موضوعاتى، مثل فقر كودكان، فاصله سطح تحصيل و تفكيك مدارس به وضوح در حوزه اخلاق قرار دارند، اما خروجى ‏هاى اندكى براى پر كردن شكاف بين تحقيقات و كاربرد وجود دارد. با وجود اين، يافتن راه حل براى مشكلات مختلفى كه در قلمرو اخلاق قرار دارند ـ موضوعاتى از قبيل تجارب اجتماعى كودكان، نگرش بزرگسالان به تجارب كودكان و انتظارات فرهنگى ـ نحوه توجه به اين موضوعات را نيز در بر مى‏ گيرد. ما اميدواريم تحقيقات توصيف شده در اين كتاب به ارائه راه حل براى معضلاتى كمك كند كه در ارتقاى زندگى كودكان با آنها مواجه مى‏شويم و در نتيجه، سرعت جامعه را به سوى عدالت، انصاف و عدم تبعيض بهبود بخشد.
اين كتاب گنجينه ‏اى از اطلاعات درباره نحوه تعريف اخلاق، مطالعات اخلاقى و بررسى آن در كودكان، نوجوانان و بزرگسالان را در بر مى‏گيرد. دانشمندانى كه در تدوين اين كتاب نقش داشته ‏اند، در اين حوزه ‏هاى زندگى اخلاقى داراى تخصص هستند و فصول آنها خلاصه ‏نگارى ‏هاى بلندى از نظريه ‏ها و تحقيقات موجود در حوزه تحول اخلاقى است كه ما انتظار داريم براى دانشمندان، سياست‏گذاران، مربيان و متخصصانى كه با كودكان كار مى‏كنند، جالب باشد. گستردگى حوزه تحول اخلاقى در اين اثر به خوبى ـ مشتركا و به صورت جداگانه ـ منعكس شده است؛ فصول كتاب، دانش نظرى و تجربى فعلى ما در مورد تحول اخلاق كودكان و نوجوانان را ترسيم مى‏كند. همچنين ما از هر مؤلف خواسته ‏ايم تا به سؤالات پژوهشى بى‏ پاسخ و تحقيقات لازم در اين حوزه اشاره كند. فصول اين كتاب نشان مى‏دهد كه دانش ما كامل نيست و به كار بيشترى نياز داريم. انتظار مى‏رود كه اين كتاب به گفتمان متخصصان درباره تحول اخلاقى و پيشرفت ‏هاى جديد در نظريه ‏پردازى و تحقيق شور و نشاط تازه‏اى ببخشد.

 

برشی از کتاب رشد اخلاقی